Traditioner i løbet af året

Fakkeltur i Østerådalen

Hvert år i januar eller februar, inviterer vi børn og forældre til fakkeltur i Østerådalen.

Fakkelturen er en tilbagevendende tradition, hvor vi går en tur i mørket i Østerådalen og nyder den kolde luft i hyggeligt samvær med hinanden.

Fortællinger om Østerådalen og om menneskets brug af ild, er udgangspunkt for ny læring hos både børn og voksne.

Måske, hvis vi er rigtigt heldige, er der også mulighed for en kop kaffe eller varm kakao, før vi går turen i Østerådalen.

Åbnedage i Østerådalen

Østerådalen er et meget anvendt område for børn og voksne i Pyramiden. Hvert år afholder vi børnehave i 2-3 dage ved infohuset i Østerådalen.

Infohuset og området omkring giver anledning til bevægelsesaktiviteter, fiskeri, skovture og hyggelige kaffedage med forældre.

Daginstitutioner fra det øvrige dagtilbud bliver inviteret til en videndelingsdag mens vi er i Østerådalen, hvor børn fra andre børnehaver og vuggestuer får mulighed for at prøve forskellige workshops.

Barnet er i centrum til fødselsdage

Fødselsdage er store begivenheder for både børn og voksne. Når børn fylder år, fejrer vi det med flag på bordene, fællessang og selvfølgelig får barnet også en gave.

Juletid, Lucia og julefrokost

Julen er en tid, som de fleste af os ser frem til med glæde. Ikke mindst glæder børnene sig over, at den gode tid nærmer sig.

Pyramiden har faste traditioner med drillenisser, der kommer med hjem og måske, hvem ved, laver de drillerier derhjemme. Når drillenisserne har været med hjemme, returneres de i børnehaven med en dagbog, hvor deres nissedrillerier er beskrevet. Vi læser dagbogen op for børnene dagen efter.

Luciaoptog er en fast tradition, hvor de kommende skolebørn øver sig i både sang og optog, før vi så inviterer til juleafslutning med Luciaoptog (men det er en hemmelighed for forældrene, at de skal gå Luciaoptog).

Julefrokosten er en årlig festdag for børnene i Pyramiden. Dagen foregår som smør-selv-dag, hvor vi hygger os med god mad og besøg af Julemanden. Vi danser omkring juletræet på græsplænen i Juelsparken og hvis vi er heldige, vil Julemanden vise os lidt juletryllerier.

Fastelavn er mit navn

Fastelavn fejres hvert år.

Seje superhelte, flotte prinsesser og alt muligt andet smart kommer i børnehave og glæder sig til at se deres venner i smart udklædning.

Katten slås af tønden med børn i den aldersgruppe, barnet selv er i. Aktiviteten afsluttes med frugtstænger, popcorn eller lignende.

Det grønne spirer flag vajer på toppen af Gug

Hvert år arbejder vi ud fra en handleplan, der tager udgangspunkt i naturtematisk pædagogisk. Denne handleplan er en del af vores arbejde ind i netværket ”De Grønne Spirer”. Når vi udfører naturarbejde efter vores handleplan, får vi tilsendt et ”Grønne spirer flag”, som bliver hejst i en årlig festlig begivenhed.

Børn og voksne fejrer dagen med sang, en tale og måske skal vi også have et lille glas popcorn eller andet.