Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Pædagogiske læringsmiljøer

Inderummet giver mulighed for fordybelse, stille lege, motorik og koncentration

Mange små rum i Pyramiden gør, at der er mulighed for at lave mange aktiviteter på en gang. I vores krearum kan børn lave perleplader, male, klippe og klistre, tegne og skrive, mens der i kælderen kan være fart på i danselege eller ro på i mindfulness.

Vores vinkerum inviterer til lege med biler og klodser, mens der også kan være en gruppe til højtlæsning eller ”Hoppeline”.

I vores køkkenalrum spiller vi ofte vendespil eller ligger puslespil med børnene. I køkkenalrummet har vi også ”modtagestation”, hvor børn kan afleveres om morgenen. Her sidder der ofte en pædagog fra vi åbner og frem til formiddagsfrugt. I denne hyggelige seance, samles mange børn ofte omkring en lille morgensludder eller spil.

Vi har to toiletter, som hver især ligger udenfor henholdsvis krearum og vinkerum. Begge ligger i forbindelse med køkkenalrummet.

Garderoben er som udgangspunkt et forældreansvar. Her hjælper I børnene af tøj om morgenen og sørger for, at det er let at komme i igen, når vi skal gå på legepladsen. Hvert barn har plads til skiftetøj i en klodskasse og et skab, hvor de kan have ting i.

På indersiden af skabslågen er der en brevlomme. Denne er kun til breve fra børnehaven til forældre, så den skal tjekkes regelmæssigt.

 

Uanset årstid er vi mest på legepladsen 

Legepladsen er det sted, vi bruger det meste af vores tid på. Uanset årstid opholder vi os meget udendørs.

Vi har græsplæne til fodbold eller ”tumlelege”.

Sandkassen indbyder til at lave sandkager, lege ”far, mor og børn”, grave ”fælder” eller grave store huller.

Cykelbanen giver anledning til at køre på løbecykel eller mooncar, mens også vores ”bakke” kan bruges til løbecykler.

Udeværkstedet er et område, hvor vi ofte saver brænde, bygge fuglehuse eller fuglefoderbræt.

Udestuen er et multifunktionsrum, hvor vi gør alt fra natur og science undervisning til at spise madpakker.

Legetårn, tog og gynger bliver anvendt i et stort faldsandsanlæg, hvor børn både leger, gynger og gemmer sig for hinanden i mange gode lege året rundt.

 

Vildmarksture i det fri med fokus på ro, fordybelse og udfordringer

Østerådalen er et meget anvendt område for vores scoobier, når de er på vildmarksture.  Børnene oplever at blive udfordret og overvinde sig selv i naturtematiske aktiviteter. Børnene oplever at tænde deres eget bål, lave en vildmarksgynge, høste naturens råvarer og lave mad eller saft ud af det og meget mere.

Succesoplevelser i naturen giver vores børn et mod og en oplevelse af, at de både i fællesskab og for sig selv kan klare nogle udfordringer. Der er altid stor glæde ved at komme i vildmarken.

Natur, udeliv og personlig overvindelse er nøgleord for vores vildmarksture.