Mad og måltider

Pyramidens børn har selv madpakke med

Børnene i Pyramiden skal have madpakke med til frokost. Det er vigtigt, at børnene får frugt, gnavegrønt og fiberrigt mad med, som kan være med til at sikre, at der er energi til hele dagen. Samtidig skal børnene medbringe et stykke frugt, som skæres ud sammen med de andre børns medbragte frugt. Så sørger vi for, at børnene får lidt forskelligt godt frugt til både formiddags- og eftermiddagsmad.

Når børnene spiser madpakke, hjælper vi altid børnene med at spise en rugbrød først. Vi blander os som udgangspunkt ikke i indholdet af barnets madpakke, men opfordrer altid til, at hvis der er noget "sødt" med, at det så begrænses til en lille smule.

Fokus på sunde vaner -  i samråd med institutionsbestyrelsen

Vi har et godt og stærkt samarbejde med vores institutionsbestyrelse. Sammen med dem har vi udarbejdet principper om, at vi har fokus på sunde vaner, hvor kost og bevægelse går hånd i hånd.

Vi appellerer til, at man uddeler frugtstænger, en pose popcorn, hjemmelavede frugtspyd eller lignende til fødselsdage og gerne kun én ting, da det ellers kan blive lidt for uoverskueligt.

I madpakken er gulerødder, peberfrugt, agurker og andet gnavegrønt gode supplementer til rugbrødsmadderne.

I pædagogiske aktiviteter hvor vi eksempelvis laver mad eller saft af naturens råvarer, kan vi godt finde på at tilsætte lidt sukker eller salt. Hyldebærsaft og andre friske drikke- eller madvarer bliver tilsat en smule sukker.

Måltider er vigtige læringsmiljøer

Læring foregår hele dage. Derfor er også måltiderne i Pyramiden læringsmiljøer.

Ro, samtale, og nærvær er nøgleord for, hvordan vores måltider forløber sig.

Turtagning, at følge barnets initiativ og at have et ”tema”, hvor man læser for børnene eller fortæller om et temadyr, såsom en vandrefalk, er noget af det, man får øje på i vores måltidssituationer.

Fødselsdage og højtider giver anledning til spænding og glæde

Fødselsdagen er vigtig for børnehavebarnet. Vi fejrer barnet, når vi samles til måltiderne. Flag er stillet frem på bordet foran fødselaren og der vil også blive givet en gave til barnet.

Julefrokosten i Pyramiden danner ramme for en hyggelig og nærværende måltidsstund. Vi har smør-selv dag til julefrokosten og børnene mødes i grupper – Og har ofte pænt tøj på til anledningen.