Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Den styrkede pædagogiske læreplan

Vores børnesyn er vores menneskesyn

Vi har et børnesyn, der læner sig op ad det dialektisk-materialistiske menneskesyn, hvor barnet skal ses som både et subjekt, der er medskaber og styrende i forhold til sine omgivelser, men ligeledes et objekt, der er påvirket og styret af sin omverden.

Pyramiden er en børnehave, hvor barnet mødes med smil, anerkendelse, omsorg, tillid, udviklingsstøttende rammer og åbne arme, så barnet oplever varme og nærvær og dermed lærer, at det er en god måde selv at møde andre mennesker på.

Ambitionen er, at det skal være godt at være barn i Børnehaven Pyramiden. Denne ambition lykkes vi med, fordi vores forståelse er, at børn skal mødes af smilende, omsorgsfulde, nysgerrige og deltagende voksne, for hvem relationen og barnets trivsel er vigtig.

Dannelse og børneperspektiv

Demokrati og oplevelsen af, at man deltager, er vigtige værdier for os i Pyramiden.

Det er vores forståelse, at barnet dannes i samspil med de kontaktflader barnet har, hvorfor vi som professionelle omsorgsgivere påtager os ansvaret for at skabe et deltagelses- og udfoldelsesrum, hvori der, på demokratisk og anerkendende vis, tilstræbes en fællesskabsfølelse for det enkelte barn såvel som børnegruppen.

I praksis ses det ved, at vi er nysgerrige på vores børns fortællinger, lytter til og ser deres initiativer, vi beder dem uddybe deres beretninger, undersøger verden sammen med dem, accepterer og respekterer deres holdninger og indgår i ligeværdige relationer med børnene.

Det er vores klare fornemmelse, og holdning i øvrigt, at børnene profiterer meget af at møde voksne, der gerne vil dem og som er bevidste om ikke at misbruge definitionsmagten.

Barnet lærer, udvikler og danner sig gennem legen

Legen er og skal være en fundamental og elementær del af børns liv og opvækst. Vi tror på, at børn udforsker verden og udvikler sig heri igennem legen. Forskellige lege i forskellige niveauer bliver alle genstand for forskellige tilegnelser for barnets identitet.

Vi påtager os aktivt tre forskellige positioner i børnenes lege alt afhængigt af, hvad er mest hensigtsmæssigt i den enkelte situation:

1) vi er skabende, rammesættende og definerende i legen
2) vi præger, medskaber og drøfter
3) vi følger barnets initiativ, vi lader barnet definere, vi tilpasser os barnet.

Alsidig, personlig udvikling i højsæde

I Børnehaven Pyramiden er det vores overordnede mål, at vi skaber nogle rammer og pædagogiske tiltag, der sikrer at barnet tilegner sig et godt og sundt selvbillede, en høj grad selvværd, gå-på-mod til at klare livet fremadrettet og forudsætninger for at kunne deltage fordybende og nysgerrigt i de mange processer, der er med til at forme barnets fremtidige liv.

Rammerne skal være til for at sikre positiv udvikling, trivsel, læring og dannelse.

Social udvikling af selvstændige individer

Det er vigtigt for os at skabe et miljø, hvor alle børn ses, høres og anerkendes som de selvstændige individer, de er. Derfor har vi et stort fokus på at tilrettelægge aktiviteter, der tilgodeser både det enkelte barn såvel som børnegruppen.

Aktiviteterne vi tilrettelægger er med fokus på deltagelse og medindflydelse fra børnene selv og det er med en tanke om, at børneperspektiv, mangfoldighed og demokratiske processer i børnehøjde.

Kommunikation og sprog er grundlæggende

At have et sprog og at kunne kommunikere er af grundlæggende betydning for at udvikle sig i alle lære-plans temaer. Sproget bruges i alle aspekter af et barns liv og gøremål og derfor er tilegnelsen yderst vigtig. Vores pædagogiske læringsmiljø må derfor understøtte at alle børn bliver udfordret på hver deres niveau - i deres nærmeste zone for udvikling.

Vi sprogvurderer alle børn når de starter i børnehaven inden de bliver 3,2 år, og igen når de er 5 år. Der laves sprogaktiviteter i små grupper for de børn der scorer lavt eller hvor vi kan høre der er sprogvanskeligheder. Her laves handleplaner og der kan indhentes hjælp og vejledning fra talepædagog. Forældrene er en vigtig ressource så fokus på sproget også er derhjemme.  Enkelte børn sprogvurderes også som 4-årige.

Krop, sanser og bevægelse dyrkes dagligt

Da vi er en naturinstitution, bruger vi uderummet som et ekstra rum. At være ude, indbyder til bevægelse. I den frie leg på legepladsen, er der rig mulighed for at eksperimentere med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

Børnene er aktive og i bevægelse. De cykler, klatrer, bygger huler, laver motorikbaner, hvor deres motoriske sanser og styrke bliver udfordret. På legepladsen er der rig mulighed for at finde et stille område, for de, som har brug for at fordybe sig eller blot trække sig til en stille leg.

Indemiljøet indbyder til mulighed for fysisk udfoldelse i puderummet i kælderen. Der kan bygges huler og leges de mere vilde og ”voldsomme” lege.

Der laves også motorik i mindre læringsgrupper. Vi vægter, at der er mulighed for stille aktiviteter: i krearummet bliver der tegnet, malet, lavet perleplader og andet, hvor der er fokus på at udvikle finmotorikken.

Natur, udeliv og science skaber vores grønne profil

Børnehaven Pyramiden har en grøn profil. Det betyder at vi benytter uderummet i vores pædagogiske dagligdag og har et stort fokus på natur, udeliv og science.

Begrebet ”indkulturering” (at indføre (børn) i en given kulturs tænkning) er udgangspunktet for vores naturopdrag af børnene. Børnene bliver gennem deres børnehavetid introduceret for natur, udeliv og science.

Udeliv er vanskeligt at definere. Er det blot et liv udendørs/på legepladsen? Det lugter lidt af at vi ”bare skal ud og lege” uden et pædagogisk formål. Men sådan er det ikke i Pyramiden.

Vi ser mange pædagogiske dimensioner i udelivet. I udgangspunktet er det vigtigt at børn føler sig hjemme i grønne omgivelser. At det er meningsfyldt at lege udenfor. Og at børnene føler sig trygge og glade udenfor. Naturen har en værdi i sig selv og det er den børnene skal opleve i mødet med naturen.

Kultur, æstetik og fællesskab skaber vigtige læringsrum

De kulturelle aktiviteter i Pyramiden, foregår i et læringsrum, hvor alle kan være med og danner rammer for fællesskab. Omkring hver kulturel aktivitet foregår en masse læringsmiljøer, hvor børnene kommer til udtryk i en skabende, eksperimenterende og legende hverdag.

De kulturelle aktiviteter og oplevelser i Pyramiden kunne være vores julefrokost, hvor vi leder efter julemanden: Sammen går vi ud på tur i nærmiljøet og finder julemanden. Vi har efterfølgende samvær med børnene, til en ”smør-selv” frokost og smager på god, traditionel årstidsbestemt mad.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.