Sådan arbejder vi

Læring, dannelse og trivsel – Et heldagsprojekt

Læring foregår i alle dagens aspekter. Både i pædagogiske og strukturerede aktiviteter og i den frie leg.

De pædagogiske aktiviteter i Pyramiden har alle et indhold, der er præget af didaktiske og pædagogiske overvejelser og som er sjove og spændende for børnene at deltage i.

”Fri leg” er et begreb, der skal beskrive de aktiviteter og læringsrum, som børnene opstiller for sig selv og sine venner. I fri leg øver børnene sig i deres forståelse af egne og andres grænser, forståelse for egen identitet og hvilke interesser barnet har.

Ansvaret for læring, dannelse og trivsel i både de pædagogiske aktiviteter og den frie leg, påtager vi os som institution. Med andre ord bliver børnene fulgt og vejledt, uanset om der er tale om strukturerede aktiviteter eller fri leg.

Snavs, røde kinder og blå mærker er sundhedstegn

Oplevelser hvor man mærker sig selv og oplever, at krop og sind bliver udfordret og stimuleret, er noget vi gerne vil kendes på. Derfor ser vi det som sundhedstegn, når børnene udfolder sig i elementerne.

Røde kinder, beskidte hænder og til tider blå mærker ser vi som tegn på, at børnene er glade for at bevæge sig og gå på opdagelse i deres lege.

Med snavs, røde kinder og blå mærker kan vi også se, at børnene tilegner sig vigtige erfaringer og robusthed, som skal styrke deres livsduelighed og kompetencer frem mod livet foran dem.

Læreplan – Inde og ude

Den pædagogiske læreplan er et redskab, vi følger til at planlægge aktiviteter både inde og ude.

Vi har klippe, male og legeaktiviteter med biler, spil, klodser, togbaner og meget andet indenfor. Her ser vi ofte børnene fordybe sig i stillesiddende aktiviteter og rollespilslege, samt øve sig i finmotorik og æstetik.

Uderummet giver muligheder for udfoldelse på løbecykel, udflugter, undersøgelse af kriblekrabledyr, dyrkning af planter, leg i sandkasse og meget mere. Vigtige elementer i, at barnet tilegnes fortrolighed med naturen og egen krop.

Evalueringskultur sikrer høj faglighed

Pædagogisk kvalitet i arbejdet med børn, sikrer vi igennem planlægning, udførsel og ikke mindst evaluering af pædagogiske aktiviteter.

Kulturen i Pyramiden er således, at vi efter hver udført pædagogisk aktivitet har en drøftelse af, hvad der gik godt, hvad der var svært og hvad vi kan justere på.

Refleksion mellem kolleger og nøglen til, at vi fortsætter udviklingen af kompetencer. Dette afspejler sig i praksis således, at barnet oplever stimulerende, udfordrende og spændende aktiviteter, tilpasset både det enkelte barn og børnegrupper.