Samarbejdsskole

Samarbejde på tværs af skole og børnehave skal sikre den gode start i skole

Pyramiden og Byplanvejens Skole arbejder sammen på en måde, der gør at vi bliver bekendte med, hvordan vi kan tilpasse vores praksis, så børnene bliver gjort klar til skiftet fra børnehave til skole.

Vi har to årlige møder mellem skole og børnehaver i Dagtilbud Seminariekvarteret, hvor aktuelle tendenser drøftes.

Samarbejdet med skolen gør, at vi kan aftale at komme på besøg i børnehaveklasserne med børnene og eventuelt låne deres motorik- eller musiklokale.

Pyramiden og skolen har afstemt, hvilke skolerettede aktiviteter, vi kan øve børnene i, før de skal i skole. Vores kommende skolebørn hedder ”Scoobier”. De holder Scoobiedag en gang om ugen, hvor de øver sig på at lave skoleopgaver.

Scoobiedage – Lær at gå i skole i børnehaven

Scoobiedage er dage, hvor vi de kommende skolestartende børn mødes med en eller typisk to pædagoger.

Bokstaver, tal, farver, former og tekniske færdigheder øves i strukturerede læringsmiljøer, hvor børnene sidder med opgaveark og skal farvelægge, skrive tal, bokstaver og navne eller spille spil, hvor de skal tælle og regne.

Børnene er glade for scoobiedage og bliver både stolte, når de har farvelagt deres ”Scoobie-hund” eller lært at skrive deres navn eller ”mor” og ”far”.

Tekniske færdigheder og motorisk mestring ved at lære at kunne holde på en blyant eller tuscher bliver også øvet med børnene.

Klippe og klistre er aktiviteter, vi øver med alle børn i Pyramiden. Scoobier har strukturerede aktiviteter, hvor klippe og klistre er i fokus.

Social opmærksomhed og trin-for-trin

Kammeratskaber er vigtige i både børnehaven og i skolen. I børnehaven ses venskaberne ofte på tværs af stuer og aldre, mens de i skolen lærer hinanden at kende indgående i klasserne.

Venskaber skal etableres, når man starter i skole. Derfor er det vigtigt, at man har en social forståelse og opmærksomhed på sine medmennesker.

Vi arbejder med trin-for-trin, når vi har Scoobiedage. Her taler vi om, hvordan man kan se ud, når man er vred eller ked af det og om, hvordan man kan hjælpe børn, der er kede af det.